Cenderawasih

Foto saya
kota kinabalu,, Sabah, Malaysia
Suka pada dunia korporat-membuatkan diri lebih matang. Suka pada Pengcapan awam-membuatkan minda terbuka menerima pandangan. Suka pada seni sastera-membuatkan dalaman perasaan diluahkan dalam pancaran tersirat. Pemilik hati yang bergelar HambaNYA.

Selasa, 18 September 2012

pasti muncul sang pelangi itu!


andai anda msih ingt entri sya yg bertajuk ' ITU  HANYA SEMENTARA '..ya..dan aku akuinya kini..pasti janji Allah tidak perlu diragu. janji Allah tidak serupa dgn jnji manusai..aku bersyukur. cukup bersyukur. aku sendiri dapat rasakan apa itu kemanisna iman. aku belajar apa itu kesabaran. aku mengerti apa itu ujian dariNYA. aku belajar bagaiman untuk bertwakkal.aku mengerti apa itu musibah juga muhassabah.. aduh! sunnnguh..aku merasa semua ini dalam tempoh yang cukup sekejap..

mari, aku mmbawa anda seketika untuk merungkai kebesaran Allah terhadap alam, dan begitulah besar kuasaNYA terhadap makhlukNYA.

kisah si awan

... dulunya ia hnya awan biasa sahaja...namun, dgn kehadiran pelbagai ujian dari percikan kilat, bunyian dari dentuman guruh, akhirnya dia rasa sakit..ujian demi ujian datang menimpa...dia merasakan dirinya mulai gelap..dipenuhi kegelapn mendung yag cukup digeruni..tak tertahn dengan semua ini, dia terpksa akur..dia redha..dia tawakkal..kerana sang awan percaya pasti semua ini akan mnjadi sperti sediakala..akhirnya dgn keinsafan..dan rasa yg penuh rendah hati..tercurahlah limpahan hujan yg akhirnya mmbawa rahmat pada siapa yg mmerlukan...namun, tidak sampai di situ. sang pelangi mula muncul untuk menemani sang awan.mengubat duka di hati. sunnguh. sang pelangi adalah ubat lara...keberkatan akan datang pada siapa yg memerlukan..


''kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datagkan petir dan kilat, kita menangis dan tertnya-tanya ke mana hilangnya sinar?? rupa -rupanya Allah nak hadikan pelangi yag cukup indah''



          ''Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuia dengan kesanggupannya'' (q.s 2 ayat 286)

p/s : Alhamdulillah...insyaAllah..akn ku kejar cita2ku andai itu kmampuanku untuk mmbalas kmbali jasa kedua org tuaku.

Tiada ulasan: