Cenderawasih

Foto saya
kota kinabalu,, Sabah, Malaysia
Suka pada dunia korporat-membuatkan diri lebih matang. Suka pada Pengcapan awam-membuatkan minda terbuka menerima pandangan. Suka pada seni sastera-membuatkan dalaman perasaan diluahkan dalam pancaran tersirat. Pemilik hati yang bergelar HambaNYA.

Isnin, 28 Mei 2012

Ia bermula dari situ.

Bapaku pulang dari kota.....bapaku belikan kereta...~~~ ...chop!! hee..(mesti  pernah dengah baris lirik lagu nie kan)..^_^ yup.. lagu nie pasti mengimbau zaman kanak-kanak sewaktu di tadika dahulu.
Semntara menuggu panggiln kemasukan degree bulan 9 nie, aku bekerja sebagai guru Tadika sambilan. Sungguh mneyeronokkan....terasa diri seperti di zaman kanak-kanak...syahdu! paling penting, naluri keibuan cukup mengalir dalam diri nie..heehe....sifat garang + penyayang adalh satu sifat neutral/ semulajadi yang perlu ada pada ibu yang inginkan anaknya berjaya..:) begitu lah apa yang ku rasa kini...

MENGAJAR,BELAJAR,MENGENANG,MERANCANG kehidupan semengnya hadir ketika aku bekerja di tadika sejak 2 Mei 2012 yang lalu..mengapa?? :)

(Mengajar): Guru seperti aku bertanggungjawab untuk mengajar anak didikku  sehingga mengenal realiti hidup ini, bermula dengan ABC,123,Alif, Ba, Ta. Tiada gambaran perasaan yang boleh diungkap pabila anak didik mengenal ini semua!

(Belajar) : Aku manusia biasa. Ketika berhadapan dengan mereka, terasa satu ilmu yang perlu aku belajar tentang kehidupan ini. Kadang-kadang manusia perlu belajar menjadi kerdil agar tahu bahawa kehidupan ini adalah nikmat yang cukup besar, anugerah dari Yang Esa.

(Mengenang) :  Kanak-kanak adalah satu zaman yang cukup indah.Mereka hanya tahu apa itu keseronokan. Gambaran warna kehidupan mereka hanya putih semata. Aku juga pernah seperti mereka. MENGENANG zaman lalu cukup manis buatku. Jika diputar masa, aku ingin kembali seperti zaman kanak-kanakku.:)  Anda? 


(Merancang) : Pendidik sepertiku juga punyai cita-cita.sama seperti mereka,anak didikku.Kami punya harapan tinggi untuk MERANCANG kehidupan sendiri. 'Mereka' adalah gambaran titik permulaan untukku melangkah kehadapan.

'Bapaku pulang dari kota'


Bapaku pulang dari kota,
bapaku belikan kereta,
kereta kecil warna merah,
bolehku bawa kesekolah.

Pom...pom...pom...pom...pom
kereta kecilku berbunyi,
marilah adik mari naik,
boleh kubawa jumpa nenek

Lagu Kanak-Kanak - Bapaku Pulang Dari Kota 

Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2008/08/lagu-kanak-kanak-bapaku-pulang-dari.html#ixzz1wBCwJnmn

: Pendidik juga sama seperti 'mereka' yang di didik. Hanya didikan yang penuh limpahan kejujuran dan kasih sayang mampu mencipta seorang manusia yang terdidik. :)


 Barisan guru tadika dan taska  bersama guru besar (3 dari kanan) Sunshine Putatan. Berlangsung event  'Sunshie Teacher's Day'(26Mei 2012) untuk seluruh Tadika dan Taska sunshine seluruh sabah.
Tema : Princess and koboi:)

Tiada ulasan: