Cenderawasih

Foto saya
kota kinabalu,, Sabah, Malaysia
Suka pada dunia korporat-membuatkan diri lebih matang. Suka pada Pengcapan awam-membuatkan minda terbuka menerima pandangan. Suka pada seni sastera-membuatkan dalaman perasaan diluahkan dalam pancaran tersirat. Pemilik hati yang bergelar HambaNYA.

Khamis, 24 Januari 2013

Listen Listen Listen and..Reading!! :)



....begitulah kalau manusia tak pandai menilai pandagan dari suara hati.. Cubalah terima kritikan seseorang seadanya walaupun diri rasa tak sekufu dgnnnya..dan jauh di sudut hati berkata 'ada benarnye yg dia ckp'

Di mata Rabbi..manusia semua sama..yang bezanya..nilai akidah dan akhlak dalam diri. Bukan harta, pangkat atau taraf setinggi mana kelayakan ilmiah duniawi.

di mana berada..pesan hamba pada diri sendiri -jgn hnya bertepuk tgn kalau rasa diri diikat 'galaxy notes' dan habuan ringgit!-

aduhai 'FORUM SUARA WANITA 1 MALAYSIA'..pnamat yg tiada penamat. sekian.

: Di petik dari milik mukabukuku sendiri.- 14 Januari 2013-

Pasti dari sebahagian petikan di atas, jelas kita faham dengan kondisi isu masyarakat kita hari ini. Pasti dari setiap sudut masyarakat semua punya penjelasan dan pandagan sendiri, bukan sahaja dari kalangan mahasiswa, Ahli Politik, Sasterawan,kalangn profesioanlisme sehinggalah mereka yang masih belajr di tahap sekolah rendah juga punya pandagan hati sendiri.




owh, jangan di halang kata hati si Bawani itu, kerana itulah sebenar apa yang ingin disampai,
 ingin disuarakan yang sudah lama tersimpan rapi dek keadaan yang tidak mengizinkan.

Seterusnya, kita lihat apa pula respon Bawani tnetang hal ini sehinggakan ramai wartawan ingin mendengar dan berjumpa sendiri dengan beliau.


                                    

kamu sungguh berani dan aku akui itu!

Dan........

apa pula respon masyarakat ? 



sehingga adaa yang buat lagu sendiri....


'Pokok takkan bergoyang kalau tiada angin'

: Mari kita sejukkan hati dengan satu petikan respon dari salah seorang rakan mukabuku saya.

1. Insiden "listen" telah pun dijawab oleh orang ramai dari tokoh-tokoh popular sampai orang biasa-biasa. Majoriti dah counter-attack balik. Kita boleh katakan, PEMBULI dah pun kalah. Suara ramai dah pun menang. Kalau dia cuba bangkit dengan pelbagai statement untuk backup dirinya sendiri pun tidak berkesan dah, sebab jelas-jelas akan nampak memperbodohkan lagi dirinya sendiri. Taubat, insaf dan maaf sahaja jalan keluarnya.

2. Namun, cacian yang berterusan bukanlah cerminan Mukmin sejati. Sebab, dia juga orang Islam. Dia juga ada peluang berubah. Dia juga layak diberi maaf WALAUPUN bagi kita - yang rasa amarah dan rasa wajar dia dimaki - dia tak perlu pun dapat sebarang kemaafan. Manusia bukan Tuhan. Tuhan Maha Pengampun. Kalau dia degil juga, biar Allah saja yang balas. Kita pun dah nampak, Allah sedang balas kesalahannya dgn bangkitnya kemarahan ramai dan menjauhnya sahabat² seperjuangannya.

3. Kita setuju, dia wanita jahil. Dia berada di jalan gelap, sesat di hujung jalan. Tenggelam dengan ideologi yg ditanamkan pihak tak bertanggungjawab ke dasar otaknya. Kalau dia tak jahil agama, pasti dia juga malu untuk berperilaku sedemikian. Jadi, kita maafkan dia atas dasar dia jahil agama. Kita pun jahil agama tidak ternafi pun.

4. Rujuk Surah al-Mu'minun ayat 96, firmanNya:

"Tolaklah kejahatan yang dilakukan kepadamu dengan cara yang sebaik-baiknya, Kami Maha Mengetahui apa yang mereka katakan itu."

Rujuk Surah Fussilat ayat 34, firmanNya:

"Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib."

Teguran dari Tuhan sendiri supaya menolak keburukan dengan kebaikan atau dengan cara yang baik. Ibaratnya, kain yang kotor tidak akan bersih jika cuba dibersihkan dengan air longkang. Bersihkan dengan air mutlak, dengan sabun, dengan clorox barulah bersih suci dan murni.

5. Sungguh kita benci kelakuan jahat dan penghinaan yang dilakukan oleh wanita itu. Namun Allah jua membenci orang-orang yang melampaui batas. Binalah batas dalam kata-kata dan perbuatan. Sungguh, Allah menyintai orang-orang yang memperbaiki diri dan menjadi lebih baik. Rujuk QS Al-Baqara [2]:195.

6. Doa. Didoakan moga-moga semua yang masih jahil tukil kembali kepada agama agar tidak terjadi lagi insiden seperti ini. Moga diberi hidayah. Tidak perlu ada diskriminasi bangsa atau agama lain dalam agama Islam selagi mereka tidak cuba memerangi umat Islam. Allahumma amiiin ya rabbal 'alamiiin.

7. Banyak sekali arahan dari Allah dan RasulNya supaya kita listen pada agama, listen pada al-Quran, listen pada Hadis, listen pada ulama, listen pada ustaz-ustaz yang sahih, listen pada pemberi nasihat yg baik, listen pada ibu bapa dan guru, listen pada pemerintah yg adil, listen pada kawan yang cinta agama dan Syurga. Tapi berapa kerat sahaja dari kita-kita semua yang betul-betul listen dan ikut? Listen dan amal? Listen dan respon dengan baik pada agama? Dukacita, hanya segelintir. Dgn kata lain, kita listen, tapi kita buat-buat tak dengar. Kita tak ambil lesson daripada listen.

8. Lawanlah orang yang tak berakhlak dengan ketinggian akhlak.

Betullah dia hina. Kita juga hina. Kita semua hamba hina. Kita lagi hina bila kita tidak listen pada apa yang disuruh agama. Kita jadi hina bila kita tidak listen pada suruhan Allah dan Rasul-Nya. Orang pekak tidak hina. Orang yang ada telinga dan bisa mendengar, tetapi buat-buat pekak pada pesanan agama, dialah orang yang hina.

Muhammad Rusydi


-Semoga Allah merahmati hambaNYA.-




Tiada ulasan: